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2020年5月20日 (水)

A.Ensslin(2007).『Canonizing Hypertext: Explorations and Constructions』第4章を読む(「Literary Competence – Conceptual Adaptations」,Continuum)

ハイパーメディアを活用した文学作品を扱うにあたって、文学能力モデルをどのように発展させる必要があるか考察されています。

Ensslin, A. (2007). Canonizing hypertext: Explorations and constructions. London: Continuum.

概要

著者は、まずCuller (1975) のモデルをChomskyの言語能力モデルと比較しながら、その特徴を記述した後、このモデルの限界点を指摘します(この記事では省略します)。さらに、Ivo (1971) のモデル(文学能力はpoetic competencecritical competenceから構成されるとするモデル)と、それをさらに発展させたHaas (2001) のモデルを紹介します。

著者によると、Haas (2001) のモデルは、文学能力を他の関連する能力の1要因と捉えており、文学読解には以下の能力が関わるとしています。各概念の詳細は本書を直接ご参照ください。

  • Literary competence (著者はreceptive-interactive competenceと言い換えています)
  • Emotive competence
  • Creative competence
  • Emancipatory competence
  • Projectory competence
  • Aesthetic competence
  • Critical competence

これらのうち、著者はcreative competenceという概念を中心とした上で、さらにhypermedia competenceといった要素を組み込んだ、新たな文学能力モデルを構築する必要があるとしています。

著者は、ハイパーメディアを利用した作品に対応するためには、学習者は以下のような力を育む必要があるとしています。

"learners need to:

  • "become aware of the potentially discouraging effects caused by associative browsing, which I consider the most common manner of navigating other than sequential proceeding
  • "develop accessing and reading strategies which take account of such adverse effects and integrate them into their reading experience, which eventually results in an aesthetics of revis(itat)ion (see Chapter 1.5)
  • "incorporate considerations of hypermedia synaesthetics in their interpretive strategies, i.e. they need to be sensitized to the aesthetic interplay between various semiotic systems in order to include it in their interpretation of hypermedia artefacts
  • "develop an awareness of the vast diversity of linking types and strategies, which form the foundation of a distinctly hypertextual reading experience, and take them into account when interpreting hyptetexts
  • "enter the paradigm of 'productive reception' as the foundation of aesthetic pleasure, for which the physicality of hypertext, which, due to its virtual nature, can only be of an abstract kind, only serves as the building blocks or the 'raw material' for individualized, autonomous understanding (Kuhlen, 1991: 43)" (pp. 128-129)

ちなみに日頃からコンピューターーゲームをしている人は、ハイパーテクストへの対応も容易であると著者は考えています。以下の指摘は大変面白く感じました。

"readers who often play computer games will apply more explorative, exhaustive reading strategies in their intention to find out about the scope of a hypertext, its layers and boundaries. Inexperienced hypertext readers, on the other hand, will most likely transfer their habitually linear reading styles to hyper-documents and thus spend a lot of time reading them thoroughly and comprehensively." (p. 126)

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