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2017年3月21日 (火)

A.M.Jacobs(2016).「The Scientific Study of Literary Experience and Neuro-Behavioral Response to Literature: Reply to Commentaries」を読む(『Scientific Study of Literature』)

Jacobs, A. M. (2015). The scientific study of literature experience: Sampling the state of the art. Scientific Study of Literature, 5 (2), 139-170.

に対する2本のコメント論文

Kuiken, D. (2015). The implicit erasure of "literary experience" in empirical studies of literature: Comment on "The scientific study of literary experience: Sampling the state of the art" by Arthur Jacobs. Scientific Study of Literature, 5 (2), 171-177.

Dixon, P., & Bortolussi, M. (2015). Measuring literary experience: Comment on Jacobs (2016). Scientific Study of Literature, 5 (2), 178-182.

へのJacobsによるレスポンスです。なお、上記3つの文献については、以下のリンクを参照ください。

http://takayukinishihara.cocolog-nifty.com/blog/2017/03/amjacobs2015the.html

http://takayukinishihara.cocolog-nifty.com/blog/2017/03/jacobs2015-1a53.html

Jacobs, A. M. (2016). The scientific study of literary experience and neuro-behavioral response to literature: Reply to commentaries. Scientific Study of Literature, 6 (1), 164-174.

概要

著者は、特に研究方法に関するコメントに反応しており、次のように述べます。

"literary experience and neuro-behavioral responses to literature are the explanandum, and the "explanans work" should include but also go beyond "construct-altering descriptions" by testing (computational) model-guided hypotheses that explain and predict data at all levels of psychological inquiry." (p. 167)

著者は "model-guided, multilevel, multi-method attempts" (p. 168) が重要で、このことを実際の研究で実践しようとしていると述べています。そして、他の研究者からのコメントも積極的に研究内に取り込んでいきたいとしています(ただし、D. Kuikenからのコメントについてはmulti-methodという観点などから、やや批判的に反応している傾向が見られました)。

最後に、著者が考える理想的な研究のステップについて述べられています(ただし、これをあまりに押しすぎるとmulti-methodの観点から問題となりますので、あまり強い形で押し出されているわけではありません)。

  1. First of all, if at all possible, the student should join or work with an interdisciplinary team and use a stepwise model-guided, multi-level, multi-method approach (p. 170)
  2. In step 2 she could use direct online measures like verbal commentaries (e.g., Hoffstaedter, 1987) to verify the results of the computer simulations together with direct offline measures, e.g., text annotations and valence, arousal, imageability, or beauty ratings, to reveal the most arousing, imageable, poetic, or beautiful parts of the poem (as predicted by quantitative analyses of the text via appropriate tools like the Berlin Affective Word List/BAWL; Jacobs et al., 2015). (pp. 170-171)
  3. In step 3, she could use fMRI to examine which kind of imagery (e.g., enactment imagery) is dominant during the reading of the poem. (p. 171)
  4. In step 4 she could use a text manipulation to test whether the interpretation of the results of step 3, likely involving reverse inference, allows to predict the new results (thus overcoming the reverse inference problem). (p. 171)
  5. Finally, in step 5, taking "the spiral approach" seriously (Jacobs, 2015b) our bibliophile student could use the neurocognitive data of step 3 to revise and refine the tools used in steps 1 and 2. (p. 171)

なお、文学経験に関して脳科学的アプローチを取ることの意義に対しては、次のように述べています。

"Measuring brain activity offers the promise of better understanding which neurobiochemical processes - well embedded in geneticosociocultural contexts, .... As stated elsewhere (Willems & Jacobs, 2016), to support this promise I strongly advise the cognitive neurosciences to study literature and use ecologically more valid tasks." (p. 167)

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コメント

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投稿: Pharme108 | 2017年4月 5日 (水) 19時36分

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投稿: Pharmf65 | 2017年4月 8日 (土) 08時08分

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投稿: Pharmd58 | 2017年4月 9日 (日) 14時21分

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投稿: Pharmd986 | 2017年4月10日 (月) 20時31分

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